Mergelepoken i Tvis 1931-1935 |
Dette blev vort liv |
Specifikdata over anvendte trækmaskiner for mergeltransport
HOLSTEBROEGNENS MERGELSELSKAB Efterforskningskilde: Bent Hansen Industribaneklubbens Forskningsafdeling.
Følgende loko er kendt
==================================== Henschel 12393/1913.
Niels Chr. Hansen, Tvis - stående til venstre
Henschel 12393/1913.785 mm.
Bemærkninger: Der er ingen oplysninger om lokomotivets størrelse, oprindelig modtager, tidligere virksomhed eller senere skæbne. Formentlig er det solgt til ophug i 1935. Da lokomotivet heller ikke er noteret af Kedeltilsynet ved Holstebroegnens, er det muligt, at det kun kortvarigt har været i drift på stedet og ikke har nået at bliver trykprøvet. Theut etablerede sig først i 1920'erne, så andre må have ejet det før ham. Det kendes kun fra fotos fra Holstebroegnens Mergelselskab.
====================================
Borsig 9791/1916.
Borsig 9791/1916. 600 mm. 16,6 m². 14. atm. 0D0T. Navn: "Borsig". Nummer: 876. 8.
Bemærkninger Tyske forskere er ikke enige om nummeret 876. Salget skete 1919 eller 20, sandsynligvis 1920. Indsatsen mellem 1920 og 31 er ukendt. Theut gav lokomotivet nummeret 8. Det kaldtes også Borsig. Det er hævdet, at lokoet også kørte 1929 - 30 V. Mergelselskab. V. Nebel Mergelleje for Mathias Andersen, men her var sporvidden 785 mm, så det passer næppe. Leveret som Heeresfeldbahn 876 til Depotverwaltung Schöneberg.
Historie over Borsiglokomotivet Borsiglokomotivet var et af de såkaldte Brigadelokomotiver ofte kaldet Heeresfeldbahnlokomotiver. De blev før og under første verdenskrig bygget i stort antal (flere tusinde) til det tyske militær. Alle var ens, skønt de var bygget af forskellige tyske fabrikker, idet Den tyske Hær var bygherre. Der er meget små forskelle. Den største er nok fabrikspladen, hvor militæret ikke har blandet sig i dens størrelse, form eller påsætningssted. Nogle leveredes først efter at krigen var forbi. De stod altså som nye i 1918 og 19. Undervejs i byggeriet forbedredes lokomotiverne, så der var tale om to byggeserier. Lokomotivet her var af anden serie, idet de har fået affaset vandkasse fortil af hensyn til lokomotivførerens udsyn. Det var firekoblet og uden tender. Det havde følgende data: Tomvægt 10 t. Kulbeholdning 300 kg. Vandbeholdning 1,1 t. Tjenestevægt 16 t. Kedeltrykket 15 atm. Største hastighed 25 km/t. Trækkraft 2075 kg Hedeflade 16,25 m² Rist 0,425 m³. Ydelse 70 hk. Sporvidden 600 mm. Franskmændene brugte også 600 mm sporvidde på deres militærbaner, og det engelske materiel, der sendtes til vestfronten havde 600 mm og ikke 610 mm eller 2 fod, som englænderne yndede. Russerne derimod brugte 750 mm, og østrigerne ofte 760 mm. Der var ikke overheder på lokomotiverne. De var indrettede til at suge vand fra grøfter og åer, hvorfor de havde en slange, der normalt var rullet sammen om en af sandkasserne. Efter krigen spredtes de over hele Europa. Mange af dem fik et langt liv ved industribaner og mindst en halv snes er stadig i behold og kører nu på veteranbaner blandt andet i Sverige. Til Danmark kom der ud over Theuts eksemplar også syv maskiner til Vejen - Brørup Mergelselskab. Her var der bygget en vandvogn, som slangen sugede fra, idet vandet i grøfterne ikke altid var rent nok til lokomotivkedler. Kedelstørrelsen kan svinge lidt, idet det dansk Kedeltilsyn kan have målt anderledes, eller noget kan have været ændret. Undertiden betød fremskreden alder blandt andet, at kedeltrykket måtte sættes ned fra de oprindelige 15 atm. Entreprenørlokomotiver kørte normalt med 12 atm tryk. Lokomotiverne ved Vejen - Brørup Mergelselskab var tilsyneladende misligholdt, så de var kun i drift i de fire år, merglingen varede. Derefter ophuggedes de bortset fra et enkelt, der solgtes til en entreprenør, der brugte det til jordkørsel i forbindelse med anlæg af Lillebæltsbroen.
====================================
O&K 3478/1909 O&K 3478/1909. 600 mm. 16,9 m². 12 atm. 50 hk. Navn: Græshoppen. Theut nr. 5.
Bemærkninger: Hvornår D&E overtog lokomotivet fra kulminen er ikke oplyst. HJ angiver, at det kom til Danmark 1913. Det kan have kørt her for Ribe Sydherres Mergelselskab 1910 - 14 og trykprøvet første gang i Danmark i 1913. Virksomheden 1918 - 29 er ukendt.
Link til sidevisning for mergelepoken Forside – HOLSTEBROEGNENS MERGELSELSKAB 1 Specifikdate over anvendt trækmaskiner for mergeltransport 2 Specifikdate over anvendt trækmaskiner for mergeltransport Daglige træk for livet – kortskitse for sporudlæg Alting får jo en ende – med efterskrift
|