Mergelepoken i Tvis 1931-1935 |
Dette blev vort liv |
Specifikdata over anvendte Loko- trækmaskiner for mergeltransport
Herunder nævnte Lokoer kan ikke fotovises. Beskrivelser er efter foreliggende specifikdata
========================================== O&K 6123/1913. 600 mm. 13,6 m². 12. atm. Navn: Anna.
Bemærkninger: Kiehnstopf & Niemeyer, Flensborg er ukendte. Hvornår D&E overtog lokomotivet, er ikke oplyst. HJ angiver, at det kom til Danmark 1914. HJ angiver Hvalpsund Mergelleje 1921 - 22. Det kan være for et af de tre Hvelplund-selskaber, men her var Th. Sørensen næppe entreprenør. Det kan også være Vesthimmerlands Mergelselskab, der havde to lejer ved Hvalpsund, men driftstiden var 1923 - 25 og sporvidden var ikke 600 mm og Th. Sørensen var ikke entreprenør her! Theut averterede store dele af sit materiel til salg fra 1935 og frem.
==========================================
O&K 6238/1913
O&K 6238/1913. 13,3 m². 12 atm. 600 mm. Navn: Bertha.
.
Bemærkninger: Lokomotivet havde siderude i førerhuset. Kiehnstopf & Niemeyer, Flensborg er ukendte. Hvornår D&E overtog lokomotivet, er ikke oplyst. HJ angiver, at det kom til Danmark 1914 til Klåbygård Mergelleje. Det er teoretisk muligt. maskinen kunne lige nå en kort indsats i Klåbygård. Lokomotivet havde førerhus med sidevindue. I følge fotos kørte lokomotivet sandsynligvis også for Bredkær Mergelselskab, der havde driftstid 1920 _ 22. HJ opgiver i stedet 1920 - 22 Hvalpsund Mergelleje. Det kan være for et af de tre Hvelplund-selskaber, men her var Th. Sørensen næppe entreprenør. Det kan også være Vesthimmerlands Mergelselskab, der havde to lejer ved Hvalpsund, men driftstiden var 1923 - 25 og sporvidden var ikke 600 mm, og Th. Sørensen var ikke entreprenør her! Theut averterede store dele af sit materiel til salg fra 1935 og frem.
==========================================
O&K 9911/1922 O&K 9911/1922. 1931 – 35. Kom fra Damholt og Omegns Mergelselskab Bemærkninger: Ingen
==========================================
Remise og værksted - hvorved ses tre Lokoer |